Facebook Marketing

Gaat uw bedrijf binnenkort beginnen met het gebruik van een Facebookpagina? Dan zal u alvast goed na moeten denken wat u als professional wilt uitstralen. Om u alvast hierbij te helpen heb ik de belangrijkste do’s en don’ts op Facebook geformuleerd.

Belangrijkste do’s en don’ts op Facebook

 

Hieronder worden de belangrijkste do’s op Facebook beschreven.

Deel relevantie informatie, actie en weetjes

Tijdens het plaatsen van berichten is het verstandig om u zoveel mogelijk te verplaatsen in uw doelgroep. De volgende vraag zou u zichzelf moeten afvragen: Zou ik deze informatie/bericht interessant, leuk en waardevol vinden om te lezen? De informatie die u gaat plaatsen kan over de volgende onderwerpen gaan: informatie over de branche, informatie over de medewerkers, acties/campagnes en een nieuwe klant waarmee u in zee bent etc.

 

Reageren op kritiek of vraag

Veelal wordt Facebook door bedrijven gebruikt om interactie te creëren met de fans. In dit verband zullen bedrijven ook conversatie aan moeten gaan met de fans. Het bedrijf zal antwoorden moeten geven op de vragen die gesteld worden vanuit de klanten.  Het reageren op een vraag/kritiek is een onderdeel van het leveren van een goede service. Conversatie aangaan betekent overigens niet dat een bedrijf moet ruziemaken met de fans op Facebook! Dus ga nooit met een klant op Facebook discussiëren! Het creëren van interactie kan overigens gestimuleerd worden door gebruik te maken van verschillende tactieken. Denk bijvoorbeeld aan het posten van een meerkeuzevraag.

Consistente tone of voice

Het is verstandig voor ondernemingen om dezelfde tone of voice te gebruiken.  Het gebruik van hetzelfde toin of voice zal de onderneming herkenbaar maken en dat zal het merk meer kracht en waarde geven.

Afbeeldingen gebruiken

Uit een aantal onderzoeken die zijn uitgevoerd blijkt dat afbeeldingen zorgen voor de meeste interactie tussen fans en bedrijven. Tip: Plaats een logo van het bedrijf op elke afbeelding zodat het voor de fans duidelijk wordt wie de afzender is.

Belangrijkste don’ts op Facebook

Reageren met een URL van uw bedrijf

Bedrijven willen natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers naar hun website trekken. Één van de manieren die sommige bedrijven hierbij toepassen is het plaatsen van de URL van het bedrijf op een reactie. Ondanks de ondernemer hierbij geen slechte bedoelingen heeft, kan deze bij de bezoekers overkomen als SPAM.  Dus liever geen URL vermelden op een reactie!

 

Koppelen van Facebook met andere media kanalen

Sommige bedrijven koppelen hun Facebook account met andere social media platformen, zoals Twitter en Google+. Bedrijven die dit doen of hebben gedaan zullen dit weer moeten ontkoppelen! Dit komt doordat iedere social media platform haar eigen waarde, visie en missie heeft. Het gebruik van elk social media platform heeft een andere doel.  Het is dus belangrijk om op een andere manier te communiceren met de verschillende soorten social media platform gebruikers.

Kopen van likes

Ondernemingen kopen ‘’likes’’ om te laten zien dat er veel mensen het bedrijf volgen of liken. Echter kan dit ook tegen werken, omdat dit ervoor kan zorgen dat jouw facebookpagina minder zichtbaar wordt. De  reden hiervan is dat Facebook bedrijven kan straffen als er ‘’likes’’ gekocht worden van andere bedrijven en niet van Facebook zelf. Ondernemingen die ‘’likes’’ kopen van andere bedrijven zullen ermee rekening moeten houden dat deze mensen nep-gebruikers zijn en dat Facebook de bedrijfspagina hiervoor kan straffen. Bovendien heeft een bedrijf niks aan een nep-fan! Het is dus erg belangrijk om uw bedrijfspagina organisch te vergroten.

Taggen van volgers

Het taggen van een aantal volgers kan bij uw fans overkomen als SPAM en dat is niet de bedoeling. Dit kan ervoor zorgen dat veel mensen uw bedrijfspagina ‘’unfollowen’’.

Sales-boodschap bevatten

De inhoud van een facebookpost mag geen sales-boodschap bevatten. De (potentiële) fans vinden het slecht als er telkens gebombardeerd wordt met aanbiedingen, kortingen en acties.

Verwijderen negatieve commentaren

Het verwijderen van een negatieve review zal uw bedrijf niet vooruit helpen. De teleurgestelde consumenten zullen zich verder ergeren aan uw bedrijf. De teleurgestelde consument zal de negativiteit mond tot mond verder verspreiden. Wat zal een onderneming dan wel moeten doen?  De ondernemer zal snel, positief en persoonlijk moeten reageren. Dit is een goede start bij het oplossen van het probleem. Verder zal de ondernemer empathie moeten tonen voor de klant die de negatieve reactie heeft geplaatst. De fout zal uiteindelijk weer goed gemaakt moeten worden;  zelfs als het niet de schuld is van de ondernemer. Uiteindelijk kan dit proces ervoor zorgen dat de consument weer een positieve reactie over uw bedrijf plaatst.

Te veel of te weinig updates plaatsen

Heel simpel, de consumenten kunnen denken dat het bedrijf spamt. De belangrijkste reden die de consumenten hebben om een bedrijfspagina te unfollowen is dat er te vaak updates worden geplaatst. Ondernemers zullen geen social media uurtje moeten inplannen, maar de content moeten verspreiden over de dagen van de week of maand. Hoevaak een bedijf een bericht moet posten hangt af van wat de fans gewend zijn en wat voor interessants een ondernemer te melden heeft.

Conclusie belangrijkste do’s en don’ts op Facebook

Bedrijven zullen zorgvuldig om moeten gaan met het gerbuik van Facebook.Indien het op de juiste manier gebruikt wordt kan het bedrijf haar klantportfolio vergroten en meer bezoekers naar de website trekken. Sommige amateurische handelingen kunnen het bedrijfsimago erg aantasten. Meer weten, Contacteer ons voor Online Marketing advies.